Veelgestelde vragen


 

Roept een notaris vanzelf een erfgenaam op bij het openvallen van een nalatenschap?

Nee, u dient voor het behandelen van een nalatenschap zelf een notaris in te schakelen.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
 

Erfrecht en fiscaliteit

 

Heeft u vragen over erfbelasting? Fictiebepalingen? Kijkt u dan ook op artikel artikelenpagina!


• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

 

Ik moet mijn handtekening laten legaliseren, kan dat bij u?


Ja, dat kan, u moet een document ondertekenen in het bijzijn van de notaris.
Om de echtheid van de handtekening te waarborgen, tekent u in aanwezigheid van de notaris. Bij uw handtekening wordt een verklaring van de notaris geplaatst die de echtheid waarborgt. Het is verstandig tevoren een korte afspraak te maken voor deze legalisatie.

Notariskantoor Oudewater rekent €30,00 voor een legalisatie.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

 

Mijn vader is overleden, hoe weet ik of er een testament is gemaakt?

 

De notaris kan in het centraal register nakijken of er een testament is en bij welke notaris het testament wordt bewaard.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

 

De bank wil een verklaring van erfrecht hebben, hoe kom ik daaraan?

 

Een verklaring van erfrecht is een verklaring die de notaris opstelt en waarin wordt vastgelegd wie de erfgenamen zijn en wie namens de erfgenamen kan optreden.
Met deze verklaring kunt u betalingen uitvoeren, geld opnemen en andere noodzakelijke handelingen verrichten. Om een verklaring van erfrecht te krijgen kunt u het beste het kantoor bezoeken.
Neemt u uw legitimatiebewijs en een bewijs van overlijden van de overleden persoon mee.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •


Hoe werkt het storten van een waarborgsom?


U heeft een huis of een andere onroerende zaak gekocht en bent met de verkoper overeengekomen dat u 10% als waarborgsom zult storten, ter nakoming van de verplichtingen die u bent aangegaan.
U dient het bedrag voor de overeengekomen uiterste datum te storten op een bankrekening van het notariskantoor.

U mag ook met een bank afspreken dat de bank voor u een garantie afgeeft.
U kunt het geld overboeken op de waarborgsommenrekening van Notariskantoor Oudewater(zie “Contact en info”).

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

 

Heeft u zelf een vraag?


Stel uw vraag per telefoon, stuur een e-mailbericht of vul het vragenformulier in.

Zie ook “Contact en info”.